Ons verhaal

Hoe en wanneer ‘Jezus Leeft’ is ontstaan

Eind 1972 ontmoetten enkele jongeren een Brits gezin dat net in Lier woonde. De jongeren droomden van een betere wereld en van een warme gemeenschap zoals Jezus rondom zich verzamelde. En dat moest meer zijn dan een wekelijks kerkelijk ritueel bijwonen. Het Evangelie, de boodschap van Jezus, nodigde deze jongeren uit de keuze te maken om Jezus te volgen en samen een gemeenschap te vormen. De nieuw gevonden rijkdom deelden ze graag met hun vrienden, familie en anderen. De Bijbel werd gelezen en werd een bron van inspiratie voor het leven.

Wat belangrijk is voor onze pinkstergemeenschap

Veel dingen zijn belangrijk maar het belangrijkste is een relatie met God. Deze relatie is een verrijking voor elke dag. Hierdoor beleef je geloof op een positieve manier en kan je leven vanuit je geloof. Deze relatie bepaalt je leven en dus ook je relaties met anderen. Of op een andere manier gezegd: Gods liefde ervaren, laat je verlangen om liefde te delen met anderen. Een fijne relatie wil je graag laten groeien en uitstralen naar anderen.

De laatste 50 jaar in een notendopje 

Het niet evident om een godsdienstige minderheidsgroep te zijn in het begin van de jaren zeventig. De samenleving was niet zo divers zoals nu. Het is een weg geweest van groeien met vallen en opstaan. Jongeren van toen zijn de grijsaards van nu. Jongeren van nu dragen nu verantwoordelijkheid in de gemeenschap. We hebben het als Gods wonderlijke zegen ervaren dat steeds weer mensen als het ware uit het niets God vonden. Wat begon in huiskamers, waaronder in Van Brandtpoort 11, groeide verder en via ‘Lisperstraat 97’ kwamen we in 1984 terecht op het Leopoldplein 24/26. Een informeel groepje groeide tot een gemeenschap die behoort tot de erkende protestants-evangelische eredienst in België.

Ons doel voor de stad Lier

We zijn gewone mensen maar proberen ons zoveel als mogelijk bewust te zijn van de rijkdom van een leven met God. Dit geeft ons dromen, visie en de overtuiging om deze rijkdom te delen met anderen. We proberen er voor mensen te zijn. Positief, attent, begripvol, meelevend en behulpzaam zijn in het dagelijkse leven kan van grote waarde zijn voor anderen. Laten we zeggen: we proberen een licht te zijn in onze omgeving waar het mogelijks op een of andere wijze niet zo licht is voor een ander. We mogen mensen wijzen op het grote licht en de grote liefde. Als gemeenschap vinden we het ook heel belangrijk om verschillende projecten in binnen- en buitenland op regelmatige basis te ondersteunen. Mensen van onze gemeenschap hebben voor korte of langere tijd ook in projecten in diverse landen gewerkt. Onze medemens dragen we in ons hart, zij het dichtbij of veraf, en dat willen we laten merken.

Onze dromen voor de toekomst

Laten we beginnen met een misschien wat kinderlijke of naïeve eenvoudige droom: dat alle mensen gelukkig mogen zijn. Naar geluk zoeken mensen. En dat is goed. Onze droom daarbij is dat jongeren, ouderen, alle generaties Hem leren kennen, die het geluk voor elke mens bedoeld heeft. Voor deze mensen en voor ieder ander die op zoek gaat – naar wat dan ook - willen we graag een open gemeenschap zijn. Jezus’ verhaal van 2000 jaar geleden is altijd actueel gebleven. Ook het verhaal van 50 jaar ‘Jezus Leeft’  Lier is een verhaal van nu en morgen, voor u en voor ons, want Jezus leeft.


Ons Logo

Tijdens de viering van ons 50 jarig bestaan hebben we ons logo in een nieuw jasje gestoken.

Als kerk hebben we nog steeds hetzelfde fundament, maar mogen we blijven groeien.

Het fundament van onze kerk bestaat uit ons Christelijk geloof in de drie-eenheid (Vader, Zoon en Geest. We zijn een levende kerk  die voortdurend in beweging is en dragen graag Gods liefde uit naar elkaar en de buitenwereld.